مد و استایل

انواع روش واکس زدن و پولیش کردن کفش

انواع روش واکس زدن و پولیش کردن کفش

واکس زدن کفش کار به ظاهر آسان اما اصولی و مهم در شکل ظاهری کفش است که اکثرا به جای اصولی یاد گرفتن آن را فقط به کشیدن برس و فرچه به روی کفش می دانند. در این مطلب سعی داریم تا نحوه اصولی واکس زدن کفش مردانه را به شما عزیزان آموزش دهیم.

انواع واکس کفش

ابتدا برای یادگیری چگونگی واکس زدن باید بدانیم واکس های مورد استفاده به چند دسته تقسیم میشوند و کار هر کدام از آنها چیست تا بتوانیم از واکس مناسب مورد نظر برای شروع کار استفاده کنیم. هر نوع از واکس برای نوعی خاص از کفش تولید و مورد استفاده قرار میگیرد. در ادامه نام چند نوع مختلف از واکس ها آمده است:

پیشنهاد خرید
انواع روش واکس زدن و پولیش کردن کفش

پیراهن طوسی 04025

390,000 تومانخرید کنید

واکس های طبیعی

این واکس‌ها از مواد طبیعی تهیه می‌شوند و به حفظ چرم و افزایش عمر کفش‌های چرم کمک می‌کنند. چند نمونه از واکس‌های طبیعی برای کفش‌ های چرم عبارت‌اند از:

  • واکس شی‌باتر
  • واکس کرنوبا
  • واکس کوکوباتر
پیشنهاد خرید
انواع روش واکس زدن و پولیش کردن کفش

پیراهن ساده سارینا طوسی

490,000 تومانخرید کنید

واکس های براق کننده کفش چرم

ساده ترین نوع واکس، واکس های براق کننده هستند که برای زمان های اضطراری و زمان هایی که وقت کمی برای واکس زدن دارید استفاده میشود. این نوع واکس را میتوانید برای بعضی از کفش های غیر چرم نیز استفاده کنید. این نوع واکس تشکیل شده از یک قوطی ویک اسفنج داخل آن، آغشته به ماده واکس می باشد.

پیشنهاد خرید
انواع روش واکس زدن و پولیش کردن کفش

کت چرم 9986 طوسی

1,080,000 تومانخرید کنید

واکس های جامد

یکی از پایه ترین نوع واکس هاست که اغلب برای کفش های چرمی استفاده می شود زیرا که خاصیت نفوذ پذیری بالایی دارد و روی کفش های چرم ماندگاری بالایی دارد. از این نوع واکس برای برق انداختن و نرم کردن کفش های چرمی استفاده زیادی میشود.

پیشنهاد خرید
انواع روش واکس زدن و پولیش کردن کفش

پیراهن ساده سارینا ذغالی

490,000 تومانخرید کنید

واکس اسپری

واکس اسپری یکی دیگر از انواع واکس می باشد که برای چرم های جیر و نبوک و… که به دلیل داشتن پرز نمی توان برای آنها از واکس های معمولی استفاده کرد، کاربرد زیادی دارد. با استفاده از اسپری، واکس به راحتی در تمامی نقاط کفش پخش می شود.

واکس های کرمی

از قدیمی‌ترین و بهترین انواع واکس برای جنس چرم به شمار می‌رود. استفاده از آن باعث براق شدن چرم می شود. این نوع  واکس نه تنها  یکی از بهترین تغذیه کننده جنس چرم است، بلکه به احیای رنگ و درخشان شدن کفش شما نیز کمک میکند.

ابزار های مورد نیاز برای واکس و پولیش زدن

برای شروع واکس زدن کفش های خود ابتدا نیاز دارید تا ابزار های مورد نیاز کارتان را بشناسید. این ابزار ها شامل : واکس مرغوب و مناسب برای کفش، فرچه واکس، پارچه نخی، فرچه پولیش، مقداری آب، فرچه کوچک یا مسواک می باشد.

گرفتن گرد و غبار کفش

گرفتن گرد و غبار کفش

برای شروع کار ابتدا کفش خود را با پارچه نرم و خشک پاک میکنیم، چرا که نمی خواهیم هیچ گونه گرد و غباری بر روی کفش باقی بماند و در ادامه موجب کاهش زیبایی کار شود. پس از آن که مطمئن شدیم هیچ اثری از گرد و غبار وجود ندارد، بند های کفش را در بیاورید تا دسترسی بیشتر به نقاط مختلف کفش داشته باشید و همچنین بند ها واکسی نشوند.

تمامی نقاط را واکس بزنید

ابتدا مقداری از واکس را بردارید و به طور ملایم به روی سطوح مختلف کفش اعمال کنید، سپس با استفاده از برس یا مسواک کوچک قسمت هایی که دسترسی سخت تری دارند را به واکس آغشته کنید تا تمامی سطوح کفش به طور یکدست و یکنواخت به واکس اعمال شود. دقت کنید قسمت هایی که بیشتر در معرض کثیف شدن و آلودگی هستند را بیشتر واکس بزنید. سپس صبر کنید تا کفش کاملا خشک شود و مقدار واکس اضافی روی کفش را پاک کنید یا مقدار واکس در همه جای کفش یک دست شود.

براق کردن کفش

هنگامی که مطمئن شدید واکس کفش خشک شده، با برس کفش مخصوص براق کاری تمامی نقاط کفش را به طور دقیق و منظم بکشید تا کفشتان ظاهری براق به خود بگیرد. در صورت نبود برس کفش میتوانید از یک تکه پارچه یا لباسی که پرز نمی دهد استفاده کنید. برای این کار پارچه را دور انگشتان دست خود بپیچید و به صورت دورانی روی کفش بکشید را به براقی مورد نظر خود برسید.

تثبیت واکس با استفاده از آب

درست فهمیدید، آب! از آب برای تثبیت و ماندگاری واکس بر روی کفش استفاده می شود. هنگامی که از خشک شدن واکس روی کفش مطمئن شدید، از آب برای ماندگاری بیشتر واکس بر روی کفش استفاده کنید. برای این کار ابتدا مقداری آب را بر روی پارچه و کفش بریزید وبا پارچه بر روی کفش ضرباتی اعمال کنید تا به طور کامل در همه نواحی کفش پخش شود. اگر می خواهید این مرحله را چندین بار تکرار کنید از خشک شدن هر لایه مطمئن شوید. سپس با دستمال

ریزه کاری های آخر

پس از آنکه کفش را به طور کامل به وسیله آب خیس و نم دار کردید، بگذارید تا کفش به طور کامل خشک شود. پس از آن سعی کنید قسمت هایی از کفش که واکس نخورده و یا واکس در آن قسمت کم تر شده را ترمیم کنید. حالا می توانید بند های کفشتان را بیاندازید و برای استفاده دفعه بعد لذت ببرید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *